Vedtægter for Energiforeningen Midtthy
§ l. Foreningens navn og hjemsted.
Foreningens navn er Energiforeningen Midtthy med hjemsted på formandens adresse.
§ 2. Foreningens formål og opgaver
Foreningens hovedformål er at organisere borgerne i området, for at sikre indflydelse til lokalområdet i forbindelse med VE-projekter.
Foreningen er ikke for eller imod opstilling af vedvarende energi (VE)-anlæg i foreningens område.
Det er herunder foreningens formål, at arbejde for at lokalområdet tilgodeses i forbindelse med etablering af VE-projekter samt at søge indflydelse på anvendelse af midler i Grøn Pulje for projekter opsat i foreningens geografi.
Foreningens underformål vil desuden være at:
- Sikre et godt samarbejde med Thisted Kommune og andre lokale aktører.
- Sikre så stor en del som muligt af overskuddet fra nye VE-anlæg, kommer lokalsamfundet til gavn.
- Når det vurderes formålstjenligt at samarbejde med relevante lokale foreninger, borgerforeninger og lignende i forbindelse med etablering af VE-projekter og Grøn Pulje Midler.
§ 3. Medlemskab og kontingent
Som aktive medlemmer med stemmeret til foreningens generalforsamling kan optages enhver person over 18 år med bopælsadresse indenfor postnummer 7752, samt Kallerup, Skjoldborg og Stagstrup sogne, og som har lyst og vilje til at støtte op om foreningens formål.
Personer med tilknytning til lokalområdet, men med adresse uden for dette, kan optages som passive medlemmer med ret til at deltage i generalforsamlingen uden stemmeret, ligesom de ikke er valgbare til bestyrelsen. Foreninger kan også optages som passive medlemmer.
Ved indmeldelse i foreningen oplyses navn og adresse samt mail. Hvis et medlem skifter adresse eller får en ny mailadresse, meddeles dette til foreningen.
Generalforsamlingen kan vælge at udvide medlemskredsen til andre lokalområder, der berøres af et lokalt VE-anlæg.
§ 4. Generalforsamling, dagsorden og valg af bestyrelse
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år i første kvartal. Indkaldelse skal ske med mindst 4 ugers varsel pr. mail og/eller elektronisk opslag til medlemmerne.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent og 2 stemmetællere.
- Aflæggelse og drøftelse af bestyrelsens årsberetning.
- Aflæggelse af regnskab.
- Behandling af indkomne forslag.
- Fastsættelse af kontingent.
- Valg til bestyrelsen. Roterende valg med hhv. 3 og 2 bestyrelsesmedlemmer på valg hvert 2. år.
- Valg af 2 suppleanter.
- Valg af 2 revisorer.
- Eventuelt.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Forslag til behandling på en ordinær generalforsamling skal være formanden i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen. Endelig dagsorden udsendes til medlemmerne pr. mail og/eller elektronisk opslag senest 7 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen kan kun træffe beslutning om sager, der er optaget på dagsordenen. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når den er lovligt indkaldt.
Beslutninger træffes ved simpelt flertal. Alle med et aktivt medlemskab af foreningen har stemmeret. Der kan ikke på generalforsamlingen stemmes ved fuldmagt eller brev.
Afstemninger kan foretages ved håndsoprækning.
Ved personvalg foretages dog altid skriftlig afstemning, hvis der er opstillet flere kandidater, end der skal vælges. Skriftlig afstemning foretages endvidere, hvis dirigenten eller mindst 5 medlemmer ønsker det.
Valg af bestyrelse og suppleanter
Foreningens bestyrelse består af 5 medlemmer, og 2 suppleanter.
Foreningen tilstræber, at bestyrelsens medlemmer repræsenterer foreningens geografiske område.
Alle aktive medlemmer på generalforsamlingen skal stemme på det antal kandidater, der skal vælges til bestyrelsen. Herefter vælges 2 suppleanter. Suppleanterne vælges for et år.
Den valgte bestyrelse træder i funktion umiddelbart efter generalforsamlingen og konstituerer sig senest 14 dage efter generalforsamlingen. Konstituering og referat fra generalforsamlingen sendes til medlemmerne pr. e-mail umiddelbart derefter.
Erhvervsdrivende fond
Ved behov, kan foreningen tage initiativ til oprettelse af en erhvervsdrivende fond. Det vil kræve en stiftende generalforsamling for fonden.
§ 5. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når formanden eller et flertal i bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 1/4 af de almindelige medlemmer skriftligt kræver det og samtidig meddeler de emner, som kræves behandlet af generalforsamlingen.
Generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter, at begæringen herom er fremsat.
Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger. Beslutninger træffes på tilsvarende måde som for ordinær generalforsamling.
§ 6. Foreningens daglige ledelse
Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger. Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møde, hvor bestyrelsen blandt sine medlemmer vælger formand, næstformand, kasserer og evt. sekretær.
Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse til møderne sker, når formanden skønner det nødvendigt, eller hvis mindst 2 medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønske om det overfor formanden.
Indkaldelse sker skriftligt og med angivelse af dagsorden. Der udarbejdes referat af bestyrelsesmøderne. Referatet skal godkendes af bestyrelsen.
Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved almindeligt flertal.
Bestyrelsen holder løbende medlemmerne orienteret om foreningens drift
Bestyrelsen holder medlemsmøder, når den ønsker at orientere og drøfte særlige spørgsmål med medlemmerne. I invitationen angives, hvilke spørgsmål, der er tale om.
Hvis mindst 20 medlemmer skriftligt opfordrer bestyrelsen til at holde et medlemsmøde og med angivelse af en dagsorden, skal bestyrelsen indkalde hertil inden 14 dage.
§ 7. Økonomi
Eventuelle udgifter i forbindelse med foreningens drift afholdes ved tilskud fra fonde og virksomheder, sponsorater samt ved midler indtjent ved diverse aktiviteter samt eventuelt kontingent.
§ 8. Tegningsregel
Foreningen tegnes af den samlede bestyrelse.
§ 9. Hæftelse
Der påhviler ikke foreningens medlemmer og bestyrelse, nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, foreningen, eller dens repræsentanter måtte indgå.
§ 10. Vedtægtsændringer
Nærværende vedtægter kan ændres, når forslag herom er optaget på dagsordenen for en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling.
Vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal blandt de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.
Vedtægtsændringer træder i kraft, med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
Hvis lovgivning kræver en vedtægtsændring, kan denne laves uden en generalforsamling. I dette tilfælde udsendes de gældende vedtægter til foreningens medlemmer.
§ 11. Eksklusion
Hvis bestyrelsen enstemmigt vurderer, at et medlem aktivt modarbejder foreningens hovedformål, har bestyrelsen ret til at ekskludere medlemmet.
§ 12. Opløsning af foreningen
Foreningens opløsning kræver vedtagelse af to på hinanden følgende generalforsamlinger inden for 30 dage og med mindst 14 dages mellemrum. Ved den første generalforsamling kræves et kvalificeret flertal på 2/3 af de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Ved den sidste generalforsamling kræves kun simpelt flertal.
Den sidste generalforsamling beslutter, hvordan en eventuel formue skal anvendes, idet foreningens midler skal anvendes indenfor postnummer 7752 samt Kallerup, Skjoldborg og Stagstrup sogne, og idet formuen ikke kan udloddes direkte til foreningens medlemmer eller andre privatpersoner.
Vedtægterne godkendt på ordinær generalforsamling tirsdag d. 11. marts 2025.